Monday, June 18, 2007

الدفاع خير وسيله للنصر

الدفاع خير وسيله للهجوم ثم النصر
بوست كنت قرأته من زماان عند ستورم
كيف يصبح الدفاع خير وسيلة للهجوم وبالتالي للنصر ؟
الان وبعد رفضي الشديد لهذه العبارة وجدت انها قرب للصواب ولكن برضه في بعض الحالات
لو بصينالها من ناحية تانيه
الدفاع خير وسيله للهجوم ثم النصر في رأي ستورم هو انك من الاخر تتقل يا معلم على اللي ادامك لحد ميقع في الفخ ولما يقع في الفخ تسيبه متقفلش عليه لحد لما يغوص
ويغوص
ويغوص كمان وبرضه تسيبه
لحد لما يتحرك في الفخ كأنه بيته وقتها تقفل عليه المصيده
بكل هدوء
وتخلص الموضوع
ستورم عمل الموضوع ده اكثر من مره ونفع
وبرضه حصل معايا مواقف تخليني ابدأ اثق في ان الكلام ده سليم
وزي مقال ستورم في سلسلته الدفاع خير وسيله للنصر
انا برضه حتكلم عن انتخابات اتحاد الطلبة في كلية الهندسة ببورسعيد
في سنه اولى كليه
اولى اللي يعني بعد اعدادي دي
دخلت انتخابات اتحاد الطلاب
وكالعاده في الوقت ده كان الاتحاد في الكلية منقسم الى قسمين او يعني من الاخر جبهتين
جبه بورسعيديه وجبهة مختلطة بين البورسعيديه والمغتربين
المهم كان نفسي ادخل الانتخابات اجرب
روحت لواحد مقرر اسره وداني لواحد تاني في الاسره المهم التاني ده وداني لواحد ثالث
المهم في الاخر اتعرفت على اللي ماسك جبهة البورسعيديه في الانتخابات
واللي كانت وقتها لسه بنحضرلها ونجهز وكده
المهم بعد لما اتعرفت عليه قولتله انا فلان وبعمل كذا وكذا وعلاقاتي كذا وممكن اقدر افيد يعني في الجبهة
المهم اتفق معايا ورتبنا التظابيط وانا معاهم
لحد لما بدأت احسن ان فيه بيعه في لموضوع (موسيقي تصويرية بتاعت الخطر دي ) وبدأ الفكاك من الاتفاق
الكلام ده كان احساس مني وطبعاً كان بناء على شوية تصرفات
المهم من الاخر يا جدعان كنت حاسس اني اتفرقعت
تقلت عليه شوية شوية ولحد ليلة الانتخاباات.............
نكمل بعد الفاصل
اشرب شاي العروسة ...ده شاي مزاج الناموسة
عدنا
في ليله الانتخابات بقا كان قائد جبهة البورسعيديه بيوزع على المرشحين بتوعه قوائم الطلبة اللي بتشمل 12 طالب في كل سنه على اساس في كل لجنه 2 طلبة
وبفتح قائمة اولى
ملقيتش اسمي في اللجنة الفنيه اللي كنت قدمت ورقي فيها
ولقيت اسم 2 مرشحين منهم واحد شبهي في الاسم الثلاثي وكنت اتكلمت عليه في بوست يوميات تحدث لي
المهم بصيت على رئيس الجبهة
وروحت واخد بعضي وماشي
طبعاً خلاص كده هو وقع في الفخ وتقلت عليه اوي اوي انه باعني وانا كنت بدأت اجهز للبيعة دي
ولحد دلوقتي خلاص انا كده مش على قوائم يعني هو يريح دماغة مني علشان الطالب اللي اسمه مش في القائمه
مبينجش في الانتخابات مهما عمل
المهم ايه بقا اللي حصل
نكمل البوست الجاي علشان عندي امتحان كمان شوية

11 comments:

Sabsoub said...

رح أستنى تخلص امتحانك و تكمل البوست عشان أديك تعليقي

عصفور المدينة said...

نعلق بعد الفاصل

شيماء الجيزى said...

بعد الامتحان

وفاصل وشاى العروسه

هو البوست ده تهييس؟

ولا ايه

بعد الامتحان هعلق بقى

cortyalpo3po3 said...

يا واد يا تقيل

Anonymous said...

بعد ما اندمجت فى الموضوع تقولى أكمل بعد الامتحانات، ماشى يابشمهندس مستنينك بعد الامتحانات، وكمان ليك تاج عندى لما تخلص امتحانات ان شاء الله

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

حلو نظام المسلسلات العربية ده

ماشي يا زحل بيه مستنينك بعد متخلص امتحان

سلام مؤقت
:)

ساعه الغروب said...

ايه يا محمد كنت نزله فى رمضان احسن

ليه كدا يا بابا

انت بتطبق المقوله علينا احنا ولا ايه؟؟

ربنا يستر

الامتحان خلص ومنتطرينك حاول ما تطولش الله يكرمك

:)

زحل الفلكي said...

sabsoub
ماشي يا باشمهندسة
انا خلصت الامتحان اهو والبوست التاني قادم في الطريق


----------------------
عصفور المدينة
في انتظار انتهاء الفاصل

:)

-------------------
شيماء الجيزي
لا هو مش تهييس بس هو اسلوب جديد في كتابة البوست

واديني خلصت الامتحان اهو

زحل الفلكي said...

كورتي البعبع

تعليقك عجبني اوي يا كورتي

انا تقيل برضه
ده انا غلبان
وانتي عارفة

:)

------------------------------
بحبك يا مصر
انا كان عندي امتحان فعلا بعد البوست بحوالي ساعة ونص واديني خلصت الامتحانات اهو الحمد لله

وحاجي اشوف التاج اهو

ومعلش خليتك تندمجي بس مش حتأخر الجزء الثاني حينزل بسرعة علشان انا اصلا مش بحب التعليقة دي :]:]:]:]

زحل الفلكي said...

كاسبر

الامتحان خلص اهو وحفوق بقا

-------------------
رودي
ايون خلص ومش بطبقها عليكم ولا حاجه هوا انا اقدر

حتلاقي البوست التاني نازل اسرع ما تتخيلي ان شاء الله

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هههههههههه
يعني انت كده طبقت علينا خطة الهجوم خير وسياه للدفاع ، ودخلتنا المصيده لاحد ما استريحنا وفي الاخر قفلتها علينا وقلت هاكمل البوست الجاي .....

الحمد لله انا بقي جيت بعد ما كنت كتبت البوستين وهاقراهم مره واحده

والحمد لله هربت من المصيده ...هههههه