Friday, March 16, 2007

حــــــــالــــــــه



من فتره كنت في مسجد السلام في بورسعيد
كانت الخطبة بتتكلم عن الفتن الطائفية وان الفتنه نائمة ولعن الله من ايقظها
وكلام كله بيصب في هذا الموضوع
الموضوع ده كان الجمعة الاولى من شهر مارس
وكنت في المسجد ده بحكم كمان اني بعد الصلاة كنت حوزع
ورق دعاية علشان سوق الفن اللي عاملينه مع موقع بورسعيد اونلاين
المهم
سيبكم بقا من كل ده
انا اللي لفت نظري
شخص
كان قاعد جنبي
من مظهره يدل على انه بائع سمك
ذقن منبته
شعر ابيض مختلط ببعض شعرات سوداء
كرش ضخم
وصحة واضح انها منهكه من كثرة العمل
جلست استمع الخطبة
وكل شوية اسمع الرجل ده بيتكلم كده في سره
قربت اكثر وبدأت اركز معاه شوية برضه
لقيته كل الايات اللي مذكورة في الخطبة بيكملها مع الخطيب
وفيه ايات الخطيب يلجلج فيها شوية الاقيه عمال يكملها وكأنه بيكلم الخطيب
كده وقولت كويس
شوية ولقيت الخطيب بيحكي قصة في زمن الحاكم احمد ابن طولون
طبعاً انا عمري مقريت حتى في تاريخ مصر في العصر ده
بس لقيت الراجل بيسابق الامام وبيكمل القصة
مش بيكملها بغرض التكمله
بس عارف لما تسمع حاجه وتلاقي نفسك بتدندن كده مع نفسك او بتكمل لنفسك
تلاقي نفسك بتقول الموضوع غصب عنك
كان كده فعلا
الراجل ده لفت نظري بشده
ولحد دلوقتي مستغرب بساطته
رجل في مثل عمله
ومثل عمره
ويحفظ كتاب الله
ويعلم من القصص الجميلة والتي ذات معنى ما يعلم
وماشاء الله عليه
تحسرت كتير على نفسي اني نص الايات مش عارف باقيها وان كنت حتى قرأتها من قبل اكثر من مره
وكمان القصص اللي بيقولها الخطيب معرفهاش
قولت لنفسي هذا الرجل البسيط بالرغم من مشقة عمله ومشاغل دنياه
فإنه يعرف ولو شئ بسيط من امور دينه
وسألت نفسي
هل حييجي اليوم اللي اقعد جنب واحد في سني دلوقتي
عندما اكون في مثل سن هذا الرجل
ويكتب نفس الكلام
ياريت
----------------------
على الهامش
يا نفس متى تتوبي
يا نفس متى تتوبى ؟ .....وتبدلي بالمعاصي الطاعات
يانفس متى تتوبي ؟ .....أبعد ان تنتهى الغايات ؟
وما تلك الغايات ؟...... افي الحياة هي ..ام بعد الممات
وما الغايات الا متع .... مال وولد.. طعام وملذات
اليست هذه هناك ؟ .....جزءاً يسيراً بالجنات
توبي فالبقاء هنا قليل ..... والحياة هناك ابد الآباد
تمتعي بعبادة ساعة .....حتى تذكريها كأحلى الاوقات
نولى سعادة طاعة ......فبدون الطاعة لا توجد سعادات
حب الناس لك سعادة ..... لن تنوليها الا برضا من رب العباد
فيانفس توبي وارجعي ....الى واحة السعادة وجنة الطاعات

14 comments:

Ahmed EIssa said...

فعلا يا بني..عارف كل واحد فينا جواه السؤال ده..احنا مقصرين قوي في ديننا يا كتاتني..بس لوربنا اداك العمر ليه متحاولش تعرف اكتر ..بالرغم من ان البداية اكيد انت شايفها صعبة زيي لكن ابدأ..طبعا الكلام ده مش ليك وبس ده ليا انا كمان..تحياتي علي عينيك الدقيقة قوي دي..فعلا المهندس الجيد ملاحظ جيد..تحياتي يا كيتو

زحل الفلكي said...

احمد باشا عيسي
اشكرك على تعليقك اولا

ثانياً انت فهمت قصدي فعلا من التدوينة دي وهي اني افكر نفسي
قبل مأفكر غيري

هو مش صعب اوي برضه اننا نبدأ نعرف
وده لسبب بسيط اوي وهو اننا في بورسعيد

يعني مش بيضيع وقتك في المواصلات مثلا زي سكان القاهره

وبرضه فيه حاجات كتير بسبب انك في بورسعيد تلاقي وقت اتوفر
ورحة نفسية مفيش خنقة وكده

علشان كده سهل اننا نبدأ

بس يارب نبدأ

ولي بس ملاحظة على نقطة المهندس الجيد دي
لا انا المهندس المقبول
اكيد فاهمني
;)

تحياتي يا باشا

ba7re said...

على فكرة أنا كنت معاك يا نوفا
فى اليوم ده و لفت نظرى شكل الراجل ده
التدوينة جميلة و اللى يفهمها صح
هتمسه من جوه
كلنا أكيد مقصرين و مش بنقوم باللى علينا كما يجب
المهم تدوينتك فيها الدوا برضه و منها نقطة البداية
و الشخص لوحده ممكن يكون مشواره صعب لو ملقاش دعم من اللى حواليه
و علشان كده يالا نبدأ من دلوقتى
قولتوا ايه
علشان لو ربنا كتبلنا و عشنا للعمر ده
نكون سعداء نفس سعادة الرجل ده بنفسه
و رضاه عليها
تحياتى :)
و جزاك الله خير يا نوفا

زحل الفلكي said...

فعلا يا جوده انت كنت معايا
وكويس انه لفت نظرك

وزي مأنت قولت بالظبط
اننا معانا الدوا

بس يارب نستعمله

إبـراهيم ... said...

اتعلموا بقى ، وبطلوا الكسل ، والتكاسـل و الخمووول اللي انتوا فيه ده ... إزااااااااااي شاب زيـك ف عمر الورود يكون ما قراش التاريخ الإسلامي كللله ، وتاريخ مصر ، وكوووول حاااااااجة !!!!


اتعلموا بقى ، واعملوا حاجة تفيد بلدكوا دي ، وتفيد أولادكوا من بعديكوا ..........


إيه اللي أنا بقوله ده

منوور يا زوحالوووو

الحالة دي بتعدي عليا على طووول على فكرة !! ، وبرضه بتعدي ، وعادي !!! ، ولا بنعمل حاجة !!


تحياتي بقى ، وكفاية كده

زحل الفلكي said...

تعرف المشكله يا ابرهيم باشا
ان الوضع نفسه بنفكر فيه غلط

انا معاك اننا نقرأ التاريخ الاسلامي
وكمان ندرسة كمان

بس قولي
وقتها
امتا حذاكر الهندسة
او حروح وحاجي

متقوليش في الصيف علشان الصيف كمان مرتبط بتدريب ميداني
يهد الحيل

بس برضه عندي امل
ومش حيموت الامل ان شاء الله

:)
منور

همسة شذا said...

ازيك يا نوفا

أنا بحترم أوي الشخصيات دي بجد بحس فعلا ان الدنيا لسه فيها ناس بخير

ويارب بجد نكون زيهم في يوم من الأيام

ونكون أحسن عشان ربنا يرضى عنا ونرضى كمان عن أنفسنا

سعيده بالتدوينه لأني حاساها بجد

تحياتي

raspoutine said...

على فكره موقف حميل لوى
بس انا اعتقد ان الراجل السماك ده ممكن يكون حفظ الكلام ده من كتر تكراره على مسامعنا
يا عزيزى حتى خطباء المساجد لم يعد لديهم ما يقولونه سوى تكرار الكلام

زحل الفلكي said...

هموسة
نورتي المدونة

وانا كمان بحب الناس دي
والحمد لله ان التدوينه لمستك

ويارب تلمسنا كلنا

-------------------------

راسبوتين
اولا منور والله المدونة
انت من المدونين اللي الواحد كان نفسه يردوا عنده

والحمد لله حلمي اتحقق يعني

موقف جميل وفعلا ممكن يكون حفظ من التكرار
لكن اكيد حس الموقف ده اكثر من مره
والدليل تعابير وجهه اللي كانت بترسم تأثر جامد بالكلام

ممكن يكون حفظ الكلام
وبرضه يكون التأثر بقا مرتبط بالكلام

ممكن

دينا فهمي said...

كنت لسه بفكر انهاردة في فكرة إن كل يوم بيفوت من عمرنا يدنينا من الأجل ومع ذلك مابنتعظش
ربنا يهدينا

Ahmad Hegab said...

ربنا يكرمك

كتير بنفتكر اننا علشان اتعلمنا و روحنا مدارس و كليات اننا عرفنا كل حاجة و اتعلمنا كل حاجة بالرغم من اننا تقريبا مابنتعلمش اى حاجة

الراجل بتاع السمك ممكن كان يكون رساله ليك علشان تفكرك بجهلك بامور دينك و بما لنك عرضت الموضع للجميع اظن انها اصبحت رساله لينا كلنا

تحياتى

زحل الفلكي said...

دين فهمي
فعلا عندك حق

قولتها قبل كده في تدوينة سابقة
سميتها
كتروا مش كده واللا ايه ولسه برضه بنراهن
ادعوكي لقرائتها على اللينك ده

http://supernova-awy.blogspot.com/2007/02/blog-post_03.html

ومنورة المدونة في اول زياره ليكي هنا
---------------------------------
احمد اتش
اولا اهلا وسهلا بيك يا باشمهندس ومنور يا زمل
اشكرك على اضافة لينك لمدونتي المتواضعه في مدونتك الجامده دي

وتعرف
انا فعلا شايف انها رساله
التعليم بيخدع الواحد
وبيحسسه انه فاهم
مع انه في الاصل
لسه معرفش اي حاجه خالص
للأسف

Love & Friendship,this is my life said...

عندك حق يا محمد
ربنا يهدينا وفكرتك وصلت لان التدوينة دى فعلا مستنى من جوايا

زحل الفلكي said...

منورة يا نيره المدونة من تاني بعد طول غياب

والحمد لله ان التدوينه لقت صداها عندك
سعيد جدا بده