Wednesday, June 13, 2007

عندما نسيت الالة الحاسبة

تحديث
لقاء المدونين الاول في بورسعيد
يعني البانر اللي علي ايديكم اليمين ده
تفاصيل اللقاء موجوده هنا
عند شيماء الجيزي في صحفية مع ايقاف التنفيذ
--------------------------------------------
ازيكم يا جماعة
والله البلوج وحشني

زي متقولوا كده الواحد بقاله يومين عايش في حالة من القرف مش عارف جايالي منين
بدأت من بعد منسيت الاله الحاسبة في الامتحان اللي فات

وكانت فرجه
ماشي في امان الله ورايح ومعايا الادوات
وكان عندي شعور عجيب وانا بقفل باب البيت
اني نسيت حاجه
نزلت زي الشاطر وامنت على الموبايل والمقلمة
ونزلت سخنت العربية واستنيت اختي
ورحنا الكلية
وانا طالع اللجنه والساعة 9 الا 3 دقائق
وداخل استلمت ورقت الاجابة وحبدأ اسطر بقا واجهز
ابص ملقيش الالة الحاسبة
!!!!!
يا نهار ازرق
الالة
وايه بقا دي اصعب ماده
مقدرش اوصف التوتر اللي كنت فيه وانا اللي بقول على نفسي اني بارد واعصابي في الثلاجة في الامتحان وبتضايق بس لما بيكون الامتحان غلس لكن عمري مبنهار في امتحان
لقيت نفسي بجري على المراقب وبديله ورقة الاجابة تاني وبقوله نسيت حاجه
عنها
وعندك يا معلم كل الجماهير الغفيره في الكلية سامعها بتقول الواد ده بيجري ليه
في اقل من دقيقة كنت عند باب الكلية والكل عمال يقولي على مهلك... وبالراحة ...وبيجري ليه ده
!!
اوصل عند الباب والاقي عم حمدي مساعد في الحرس الجامعي
يا عم حمدي الاقيش عندك اله ضايعة لحسن نسيت الاله
ينده عم حمدي على عسكري معاه ويفتحوا الدرج
الاقي اله قديمة من العصر الحجري معرفش استخدمها
وانطلق تاني بقصي سرعة
وانط من ادام تاكسي
واجري على مكتبة
الاقيش عندك اله حاسبة اف اكس 82
يقولي مش ببيع الات حاسبة
طبعاً خلاص حجري على العربية والزق ايدي على الكلاكس لحد موصل البيت علشان الحق الامتحان
لقيت الراجل ربنا يعمر بيته بيندهلي وبيقولي تعالا شوف دي
اجري
الاقيها اله حديثة اوي
يانهااااااار
ياللا بقا ميضرش
قولتله الف شكر واخذتها وجري على اللجنه
وطبعاً منسيتش وانا بجري اني انط نطه جهنمية من بتاعت سوبر مان معرفش نطيتها ازاي
لأن كان فيه تاكسي خلاص حيدوسني لكن ربنا ستر
وانا طالع مكنتش قادر اقف من التعب والشد
وواحد صاحبي يقابلني على السلم
ويسألني في حاجه واحنا رايحين اللجنه
اجاوبة وانا بنهج وباخد شهيق من نوعيه
اللي بتشفط الهواء اللي في المنطقة والاجواء المحيطة ده
والاقي ام وائل ودي اللي في الدور لثالث وماسكه الكافتريا
نسميها فرضياً كافتريا يعني
بتقولي انت بتنهج وكنت بتجري من شوية
قولتلها اه اصلي نسيت الاله الحاسبة
ودخلنا الامتحان
المفروض بقا خلاص
لا يا اخوانا اذ افوجأ ان الاله دي
مش بتطلعلي كسر عشري
لا بتطلعلي كسر بسط ومقام وبتكتبهولي على الشاشة
يااااااافرحتي
واقعد في الامتحان اعمل اختبارات على الاله لحد لما الحمد لله عرفت احول الكسر الفقر ده بطريقة عجيبة كل اللي معاهم الالة دي فضلوا يضحكوا عليها علشان فيه زرر بيحول مباشره
انما انا استخدمت زرار بيحول الكسر لزاوية وبعدين كسر عشري
بس الحمد لله عدت على خير وربنا يستر بقا
علشان الامتحان ده كان
one way
سكه اللي يروح مينفعش يرجع يشوف اي اجابة هو كتبها علشان يلحق يجاوب اساسا
المهم من ساعتها رجعت بيتنا قعدت على الكمبيوتر شوية ونمت
صحيت روحت ازاكر
لقيت نازل عليا وخم رهيب
روحت نمت
صحيت بدري
وبرضه لقيتني بتطوح
روحت نايم تاني
اقوم على الظهر
اقف واغير هدومي
الاقي نفسي الدنيا بتلف بيا وبقع
لا حول ولا قوة الا بالله
وعلى ده الحال لحد مفوقت وبعدين جه عليا دور قرف مش عارف افتح الماده
لاحول ولا قوة الا بالله
مهو انا لازم اذاكر
والحمد لله قومت فضلت اتفرج شوية على انجازات اتعملت من فتره مع موقع بورسعيد اونلاين
شحنت نفسي
وابشركم خلصت باب ونص لحد دلوقتي وحقوم اكمل ان شاء الله
رفعت ملفين فيديو لمعرضين صور عملناهم في بورسعيد
في 2005
و2006
اسيبكم مع الفيديوهات ويارب يدوكم امل
زي مشحنوني بالظبط




26 comments:

http://kasperb4.blogspot.com/ said...
This comment has been removed by the author.
http://kasperb4.blogspot.com/ said...

يا خبر ابيض يا زحل

موقف لا تحسد عليه فعلا
تعرف موضوعك ده فكرني بحكاية حصلتلي مع الة حاسبة بردو

كنت مستلف الة من واحد زميلي عشان التي كانت بايظة
وبردو كنا ف امتحان
الكلام ده كان ف الثانوية وكان عندنا ف اليوم ده مادتين
بعد ما خلصت المادة الاولى حسيت اني عطشان
وبكل سذاجة وهبل
سبت الالة بتاعة صاحبي على البنش ورحت اشرب
ما انا فاكر بأه ان عايش وسط ملايكة
ورجعت يا خوية من مشوار المية ببص ملقيتش الالة
اروح يمين اروح شمال
مفيش الة
وطبعا المادة التانية كانت محتاجة الة
قعدت بأه اعمل مع زمايلي ف اللجنة تباديل وتوافيق مع الاتهم لحد متخنقو مني
وطبعا مش هقولك بأه شكلي كان ايه ادام صحبي صاحب الالة

يااااااه كان نفسي الارض تنشق وتبلعني قبل ما شوفه وانا عامل المصيبة دي

والحمد لله عدت

معلش صدعتك

بس حكايتك فكرتني

تقبل تحيتي
وعلى فكرة انا عملت بوست جديد يا ريت تزورني

cortyalpo3po3 said...

ربنا معاك يامحمد
ويوفقك في الامتحانات
خلاص هانت يامحمد متهنجشي علي الاخر
اشحن نفسك دايما وشد حيلك

همسة قلم said...

الاول انا عايزة الشاي اللى انت عزمتنا عليه قبل التعليق :)

ومعلش تعيش وتاخد غيرها بس ابقى خد بالك وانت نازل من بيتكم واتأكد انه كل حاجتك تمام :)

ربنا يوفقك في امتحاناتك ويكرمك بنتيجة مشرفة :)

Anonymous said...

طاقق رسمى..
ازاى حد يكون عنده مادة كلها بالآله و ينساها؟؟
عمرى ما شوفتها قبل كده دى.المهم انك ربنا سترها معاك و قدرت تتصرف أهو احسن من مفيش خالص و ابقى بعد كده حضر حاجتك بالليل عشان الواحد بيقوم الصبح مغيبب,وابقى حضر بالليل ليه صحيح انت بعد الحركة دى مش حتنساها خاااالص. سلام

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


ههههههههههههههه

ابن خالتي برضو نسي الاله الحاسبه وقعد طول الامتحان يبص للورقه وهو عارف كل الاسئله بس مش عارف يحل من غير آله ....هههههه

اما بقي حكاية الانجازات اللي شحنت بيها نفسك دي فكرتني باحمد عيد في فيلم ليلة سقوط بغداد ، تقولش جون مجدي عبد الغني .....ههههههههههه

ربنا يوفقك ان شاء الله ويجي الامتحان سهل


تحياتي

شيماء الجيزى said...

يااارب استر يا محمد ايه الى بتعمله فى نفسك ده يابنى

ىىىىىىىى

امتحان كله يتحل بالاله انت تنساها
عقلك كان فين

لا والا الكسل الى عايش جواك ده
وانا اساسا كنت جايه اقطم رقبتك

لقيتك فى مولد
الله يكون فى عون الست الوالده
مستحملاك ازاى؟

ربنا معاك يا شيخ وتخلص بقى الامتحانات
يلا بالتوفيق

نقطة مية said...

ههههههه
ايه اللي بيحصل ده!؟
المفروض تعمل بوستات"يوميات زحل"
كان عندنا دكتور دايما يقول المهندس ميمشيش غير بقلم رصاص و آلة حاسبة...بس بصراحة احييك على اعصابك اللي استحملت الصدمة..اي نعم انت انهارت في بيتكم من النوم بس مسكتها ساعة الامتحان"شوية"...ربنا معاك و تخلص امتحانات على خير

زحل الفلكي said...

كاسبر
الموقف بتاعك ده بيخليني احمد ربنا انها جت معايا على اد كده
مشكله موضوع استلاف الادوات ده فعلا مشكله

حزور مدونتك اخلص بس امتحان بكره ده ان شاء الله


---------------------------
كورتي البعبع
ادعيلي بس وان شاء الله كله خير
وشدي حيلك انتي كمان

زحل الفلكي said...

همسة قلم
اساسي شاي وقهوه كمان
منورة المدونة في زيارتك الاولى

وربنا يكرمك بدعوتك لي بظهر الغيب

---------------------
دكتورة خمسة فضفضة
منورة

بس ابن خالتك متصرفش واللا ايه
اكيد استلف اله
بس تعرفي المشكله ان دي الماده المرتقبة
عارفة حاجه كده زي فيزباء الثانوية العامة في انك بتستني الامتحان وايدك على قلبك

والحمد لله عدت على خير
اه جول مجدي عبد الغني
مش هو جول مصر الوحيد في كأس العالم واللا ايه
:D

---------------------
كوين
اساسي مش حنسى الالة تاني ان شاء الله
مش كفايه التوتر اللي الواحد حس بيه

دعواتك وعقبالنا لما نخلص زيك

اميين

زحل الفلكي said...

شيماء
تعرفي بقا ان الكسل اللي عايش جواك دي اول مره تتقالي
علشاني فعلا اكثر حاجه بكرهها الكسل واكثر حاجه بعشقها الحركة والتنطيط
بس الواحد هبطان اليومين دول غصب عني يعني

شدي نتي بس حيلك وظبطي موضوع اللقاء وهانت اهو كلها 5 ايام واخلص

زحل الفلكي said...

فعلا مينفعش مهندس من غير اله حاسبة ومسطره وقلم رصاص
وزي مبقولك انا فضلت حاسس ان فيه حاجه ناقصة
لحد مأخذت بالي
بالنسبة ليوميات زحل انا لو فضلت اكتبها
الناس حتطفش من المدونة من كتر التنطيط
:)
منورة يا باشمهندسة
:)

عصفور المدينة said...

يابني ده أنا نهجت وانا باجري قصدي وأنا باقرا
أنا مقدر طبعا موقفك القسم بتاعكم أساسه الآلة الحاسبة وبعدين ده انت حظك
Natural display

الناس كلها بتحب الآلة دي دلوقت

ينفع مهندس من غير آلة حاسبة على فكرة
بس مش مهندس فلكي!!!

maha said...

سلام عليك يا زحل الفلكي
لسه امتحانات عندك؟؟؟؟
ربنا يوفقك يا رب
انا الحمد لله خلصت
:)
الحمد لله انك لاقيت أله حاسبة ..بس لا الحديثة اوي نفعت و لا اللي من العصر الحجري ..
عجيبة اوي
ان شاء الله تجيب تقدير في الامتحان ده و بقية الامتحانات ان شاء الله خير
ذاكر كويس بقي
سلام
مها

زحل الفلكي said...

عصفور المدينه
معلش يا باشمهندس تعبتك معايا
مع ان العصفور ممكن كان يطير يجيبلي الالة من البيت وفي السريع

:)
اه الالة دي تحفة بس المشكله اني مش متعود عليها
النهارده وانا شغال على التي عمال بشقلط المسائل اينعم الناتج ممكن اوي يكون غلط بس الواحد حاسس بألفة كده مع الالة

ودعواتك في الامتحان الجاي يوم الاثنين

زحل الفلكي said...

مها
ازيك يا بنتي فينك
اه للأفس لسه عندي امتحانات
مبروووووووك على الاجازة
وعقباااااالي يارب على رأي زينات صدقي

يسمع منك ربنا واجيب تقدير ياااارب اصل الواحد في المواد دي بيخرج من الامتحان وهو مش طايق يسأل حتى على الصح والغلط

مبروك تاني مره على الاجازة

ساعه الغروب said...

انا لو منك بعد كدا انزل بالاله فى جيبى ان شالله اكون نازله السوبر ماركت الى تحت البيت
هههههههههههههههههههه

ربنا يوفقك ان شاء الله ويكتب لك كل خير

منتظرينك باه ان شاء الله لما تخلص على كل خير

:)

-_- said...

موقف بايخ بايخ بايخ

!!!

ان شاء الله خير .. متقلقش

Anonymous said...

بتهيالى اللى حصلك ده عادى جدا ، واضح انى كل اللى فى هندسة بينسوا الآلة ، بس بصراحة كويس ان أنت لسة ما نستيش نفسك، ربنا يعينك وتخلص على خير يا رب أنت وكل اللى فى هندسة
أنا خلصت خلااااااااااص وأتخرجت مش جاية أغيظك ولا حاجة بس شد حيلك يلا
وحلوة أوى فكرة لقاء المدونين بس فى بور سعيد مش عارفة حيبقى صعب شوية.. ربنا يسهل

Rana said...

مممممممممممم الامتحانات قربت تخلص وتبدأ الاجازه
ربنا معاك

زحل الفلكي said...

رودي
ايون انزل بالالة في جيبي
واقعد بقا مع الراجل
ربع رومي
ايوه
وثمن بسطرمة
وعلبة مش عارف ايه
والحساب يجمع بقا مهو على الالة

:D:D
-------------------------
شارم
ده فعلا من اكتر المواقف البايخة اللي اتعرضتلها في حياتي

وربنا يستر

زحل الفلكي said...

بحبك يا مصر
فعلا فيه كتير بينسوا الاله
لكن الامتحان ده عامل زي امتحان فيزياء الثانوية العامة كده
كل الناس بتستناه وهو اصلا اصعب امتحان
فالامتحان ده بالذات مينفعش

ومبرووووووووووووووك على التخرج الف مبروووووووووووووك
وبالنسبة للقاء المدونين
كأنك رايحة رحلة اسكندرية يوم
هي برضه رحلة لبورسعيد يوم
وبجد مظبطين للمدونين يوم حافل وكل واحد حينورنا
حيتبسط اوي ان شاء الله
وشوفي التفاصيل في مدونة شيماء صحفية مع ايقاف التنفيذ

زحل الفلكي said...

رنا
منورة
يسمع منك ربنا والاجازة تيجي بقا

شباب روش طحن said...

أجمل حاجة في البوست ده كله بغض لنظر عن موضوع الموقف بتاعك الأفلام الفيديو بجد ممتازة عجبتني جدا

زحل الفلكي said...

شباب روش طحن
تصدق بالله انت رفعتلي معنوياتي
ايون كده حد يصبر على الكليب ويشوفه
الحمد لله انه عجبك
وده جزء بسيط جداً بفضل الله من اللي بيتعمل في بورسعيد

ياسلام بقا لو في خلال سنه نشوفلك واصدقائك كليبات من النوع ده

على فكره زرت مدوناتك
بأمانه مدونات وتدوينات اقوى من بعض
بارك الله فيك

مقاومة said...

انت بتمتحن من ساعتها يابني ، لا حول ولا قوة الا بالله ، ايه الامتحانات الخزعبلية دي ... و كمان بتنسى الالة لا انت الله يكون في عون مخك اساسا

يلا مش مشكلة اكتر من كدة وربنا بيزيح
على فكرة انا متباعاك دايما و كويس انك بتكتب و انت بتمتحن و ياريت تزور مدونتي ، هي كمان من العصر الحجري هههههههههههه