Monday, October 02, 2006

آل ايه مأثروش.... دول اكثر ناس اثروا في مسيرة حياتي


كل شوية افكر ياترى مين اللي أثر في حياتي
هل انا اتغيرت عن زمان
طب والتغيير ده بسبب ايه
كنت تخين بقيت رفيع كنت عصبي بقيت اهدى طيب ليه ومين اللي غيرني ومين اللي ربنا جعله سبب في التغيير
لما فضلت افكر لقيت انه من اكثر الناس اللي اثروا في حياتي هو والدي رحمه الله
ايوه هو اللي على الشمال في الصورة دي واللي على اليمين الاستاذ نصر الالفي مؤسس موقع بورسعيد اونلاين اللي حتكلم عليه كتير بعدين

المهم نرجع لمرجوعنا

والدي رحمه الله كان بيشتغل مهندس في مديرية الاسكان وكمان في الاتحاد التعاوني الاسكاني المركزي في مصر

وفضل في مجال التعاون ده اكثر من 25 سنه

اتعلمت منه حب الغير

اتعلمت منه اني اكون متسامح

اتعملت منه العفو عند المقدرة واني اجي على نفسي علشان احاول انجز خدمة للناس في اسرع وقت

اتعلمت منه لما اكون تعبان مشغلش اللي حولي باللي جوايا ولكن لما اشوف حد تعبان لازم اسأل عليه واساعده

اتعلمت منه اني مشتريش بالتقسيط ولا يكون عليا دين لأي حد

اتعلمت منه اكون خفيف يعني لما احس اني مليش لازمة ملزقش

اتعلمت منه الاهتمام بالسؤال على العائلة وصلة الارحام

اتعلمت منه السواقة طبعاً

:)

لو فضلت اقول ححتاج مدونات كتييييير

وكل مييجي على بالي او افتكر موقف كان بيعمله او افيه كان بيقوله في مواقف معينه افتكر حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم

"اذا مات ابن ادم انقطع عمله الا من ثلاث ، صدقة جارية ،او علم ينتفع به ، او ولد صالح يدعو له"

صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

اسأل الله ان ينفع الناس بالعلم والمحاضرات التي كان يلقيها ويعلمها في مجاله التعاوني

واسأل الله ان يرزقنا ان نقيم له صدقة جارية

واسأل الله ان اكون انا ولده الصالح الذي يدعو له

مكدبش عليكم فعلا انا كنت ناوي اتكلم عن النااااااااس اللي اثرت في حياتي

لكني لما بدأت اتكلم عن بابا الله يرحمه مقدرتش غير اني اخصصله التدوينة دي

رحمك الله ياوالدي العزيز واسكنك فسيح جناته

استنوا متمشوش اول مخلص اللي في ايدي حرجع تاني واكمل كلام عن الناس اللي أثروا فيا وبرد ليهم جزء من جميلهم

فاصل ونعود

=======================

وعلى رأي واحد صاحبنا

على الهامش

ابنك يا اباصيري بيه سرق عربية رئيس مكتب مكافحة سرقة السيارات

:)

6 comments:

ba7re said...

الله يرحمه و يحسن إليه
كان رجل طيب و محبوب جدا
و الله اذا احب عبده حبب فيه خلقه
ربنا يجعلنا زيه و يحبب فينا الناس

Anonymous said...

الله يرحمه و يدخله فسيح جناته
فعلا كان رجل طيب و انا كنت بحبه جدا و بحترمه جدا
و كنت بكون مبسوط لما اقعد معاه لانه الله يرحمه كان مميز بحضوره الرائع

الله يرحمه و يحسن اليه و يدخله فسيح جناته

Anonymous said...

ربنا يرحمه ويرحم أوات المسلمين أجمعين يا مان
إنتا راجل محترم ومش غريب إن يكون والد الله يرحمه بالروح الجميله دي

محمد النقيب said...

ما مات من انجب يا محمد وانا عارفك كويس ..
بالمناسبه التدوينه الاخيره دي بتفكرني بمقال باولو كويلهو الاخير..
شوفه هنه
http://www.paulocoelhoblog.com/warrioroflight/
هيعجبك اوي..لو ملكش في الانجليزي اوي قوللي وانا اترجمهولك
او بص على مدونتي يمكن اترجمه كمان يومين ولا حاجه

Anonymous said...

الله رحمه ويحسن اليه

اكتشفت انه لما توفى اتعلمت منه اكتر واكتر واكتر من الى اتعلمته او على الاقل الى كنت واخده بالي منه وهو عايش

فعلا في معنى حقيقى للثروه الناس مش بتاخد بالها منه
الثروه هى هذه البصمه هى حب الناس هى ان الناس كلها تجمع على سيرتك الطيبه وتعلن عن حبها ليك من غير مصالح لانك دلوقتى مش بينهم
هى دى الثروه الى تنفع دنيا واخره

اسفه للاطاله ... بس انت عارف هو يعني لي ايه ...

STORM said...

انا اشهد بصراحة ان الباشمهندس محمود كان دماغه عاليه جدا

وكان ليه وجهه نظر في كل حاجة

يعني مفيش حاحة عنده كدة

الله يرحمه ويحسن اليه