Thursday, May 10, 2007

كل حلفائك خانوك يا ريتشارد

بقالي يومين الجملة دي مش عايزه تطلع من دماغي
وعايز اكتبلها بوست واقولها اخرجي بقا من دماغي
وانا بدور في المدونات
لقيت اخونا
harmless
كاتب تدوينة تحت نفس العنوان تقريباً
الخونة
بس انا هنا حتكلم عن الموضوع ده من وجهة نظر تانيه
بحس كتير اني مشغول ومع الناس و و و و
يمكن
او اكيد الشعور ده عندي لنفسي بس مش عارف هل فعلا انا مشغول واللا عامل نفسي مشغول واللا عايش دور المهم
بس المهم
اني في الاول وفي الاخر
بفضل حاسس اني مشغول
المهم ان وقت لما اقرر اني اخلي نفسي مش مشغول
علشان اكون مشغول بالمذاكره
الاقي كل الناس اللي بتكون موجوده وقت لما بكون مش مشغول بالمذاكره
ومشغول معاهم
الاقيهم انطبقت عليهم العبارة دي
كل حلفائك خانوك يا ريتشارد
ويمكن ريتشارد في الفيلم قالها بنفس مكسورة او بإستنكار
وده اللي شبهي فيه
لكن الفرق ان خيانتهم لريتشارد كانت قاتله
لكن منظوري هو يادوب بس
سؤال
رنه
رسالة
اهو حاجه تخلي الواحد يشد ويتحمس ويلاقي حلفائك لم يخونوك
يا ريتشارد
وبرضه بتعجبني شخصية ريتشارد ده اوي في الفيلم وان كان عليا فيها بعض التحفظات
فهو قائد مغوار لا يهاب الموت ولا يهاب
(الامتحانات)
ولكنه في الوقت نفسه يعمل لمجده الشخصي
وده اللي نفسي معملوش يعني اكون شغال لهدف اسمي من انه يكون هدف شخصي
حاجه تانيه وهي ان الواحد خلاص بدأ يحس انه معادش فاهم حاجه في اي حاجه
معادش فاهم هو عايز ايه ولا عايزه ازاي
اروح امبارح وكان عندي امتحان النهارده
الاقي نفسي نازل اشتري اكل وال ايه اصلي عايز اغير يعني واكل حاجه جديده ولحسن واللا لسوء الحظ مش فارقة
ان الاكل طلع ماسخ ومستمتعتش بيه زي مكن متوقع
وادي الامتحان فات والحمد لله
ياتري الامتحان الجاي اللي هو يادوب باقي عليه 9 مواعيد اكل
هل حلحق اغير واعمل حاجه اكون عايزها فعلا
بس الاكيد اني بعد كل اللي انا فيه ده
نفسي مقولش لنفسي كل حلفائك خانوك ياريتشارد
ااااااه تصدقوا اني لحد دلوقتي ملقيتش ولا ارثر
علشان اقول عليه امين
--------------------------------
اسرع يا دمشقي واحضر السائل المقاوم للأبراح
هل انت واثق يا دمشقي من فاعليه السائل
نعم ولكني لم احضر هذه الكمية من قبل
حذاري يا رجل
اتريد ان تحرقنا
السااااائل المضاد للأبراج
صدق الله وعده
لولولولولولولولولوليييي

7 comments:

cortyalpo3po3 said...

خرجها من دماغك عشان هتتعب اوي لو مخرجتش يانوفا
ومتعلقش وطنش
واحنا معاك اهو ولا احنا مش كفايه
ربنا معاك يانوفا

ساعه الغروب said...

اان هنا اهو
ولا انا مش كفايه ولا ايه
دا انا حتى معطلاكو عن المذاكره من كتر السؤال

ربنا معاك ومش تضايق ارجوك

البوست بجد طريقتك فيه كما عودتنا بجد حلو اوى


مش عارفه حسيته مزيج من حالات مزاجيه كتتناويه وبس

عجبنى اوى نهايه البوست
فيها مزج غريب

مش عارفه حساه بس مش عارفه انى اشرحه


ربنا معاك وتخلص على خيييير
ان شاء الله

:)

Anonymous said...

مدونتك لطيفه سعدت بتصفحها ..
........................

nour said...

:)))))))))
اولا انا بعشق الفيلم ده بس الجمله اللى معلقه معايا منه اليومين دول اريد اللعنه الان او البركه الان
و هو طبيعى انك لما تكون محتاج لناس متلاقيهاش حاجة معتادة لدرجة الملل
و بالنسبه للامتحانات
الله يوفقك يا معلم

نقطة مية said...

انا شدني اسم مدونتك ولفيت فيها و بجد حلوة..تحياتي

Anonymous said...

يا راجل , ما هو ده الطبيعي يعني ان كل الحلفاء بيخونوك , وخصوصاً أيام الامتحانات ..
انت لو تفتكر ده كان اسمي على المسنجر من فترة :D
يا محمد ربنا يوفقك ويوفقنا جميعاً ونسمع عنك كل خير ..

زحل الفلكي said...

كورتي البعبع
تقريباً خرجت خلاص
وشكراً لدعمك يا كورتييييي

----------
ساعة الغروب
ربنا ميحرمني من سؤالك
ومش بتعطلينا ولا حاجه يا ستي انتي بتقولي ايه بس

:)
------------------
حامد
وانا سعيد بزيارتك
-------------------
نور
ده شكل الفيلم ليه عشاق كتير اهو كويس
اه هو كان عايز البركة حالا او اللعنة حالا
وبرضه الحتة بتاعت فيرجينيا ماتت
والسهم العربي اطلقة ارثر
:)

وشكراً لدعواتك ومنورة المدونة
----------------
نقطة مياة
شكراً لمجاملتك الرقيقة والحمد لله ان مدونتي المتواضعة عجبتك

-------------------
محمد النقيب
نفسي ميكونش ده الطبيعي يا محمد والله
وفعلا انت وانا وكل الناس دلوقتي اللي في الجو ده بيحسوا بالوحده للأفس

شكراص لزيارتك الدائمة يا باشا