Sunday, December 31, 2006

المذاكرة والامتحانات..والعيد واشياء من هذا القبيل





طبعاً لا يخفى عليكم الليلة الجمية اوي اللي انا فيها انا وزملائي 

طبعاً مش حنفضل نشتكي ونقول ونعيد 
بس طبعاً يكفينا فخر اننا نعرف ان كلية الهندسة ببورسعيد وبالاخص قسم اتصالات هو مقبرة الغزاه
احم 
قصدي يعني مقبرة الطلبة 
لحد قبل العيد بيومين فيه امتحانات 
ياعم انا عارف ان ده العادي 
بس لما يكون عندك قبل العيد امتحانات ومحاضرات كمان
وحاسب بعد العيد فيه تخلفات وكمان اعمال سنه وكمان شفوي 
ده على اساس اننا مكنة مثلا 
او كل واحد في القسم ماشي بسرعة ميكروويف او مثلا عبارة عن اشارة ماشية في الهواء بسرعة الضوء 
يوووووووه الهلاوس رجعتلي تاني 

نخلينا في المهم وهو احساس كل طالب مصري في جامعة جميلة زي جامعة قناة السويس 
طبعاً لو سألت وقولت هو الامتحانات دي بتتحط ازاي يقولك ده موظف اللي بيحطها
لا معيد ولا دكتور ولا حتى الفراش اللي بيتفرج علينا واحنا بنتفحت في المحاضرات 
طيب نبلع دي 
اعمال السنه 
لا دي بالذات الدكتور هو اللي يحددها ويحدد مواعيدها
عامة نكبر دماغنا علشان الواحد بجد بقا شبه البتاع ده
 
بجد انتوا بتقولوا فيها
لما تلاقي نفسك عندك اسبوع العيد بس هو الفرصة الوحيده انك تلم اي حاجه
وبقا طبيعي انك تلاقي نفسك بتمر بالمراحل الطبيعية من التتنيح ثم العبوس
ثم التركيز
ثم الضحك

الضحك لحد متقع على ظهرك من كتر اللي انت فيه
موجات
ميكرو موجات
اتصالات
دوائر
بيب بيب وطيط طيط
لا وايه كمان شوف يا شيخ
ميكرو بروسيسور
يعني مش بروسيسور بس
حاجة تضحك مش كده

اه حاجة تضحك طبعاً
تضحك لدرجة انك تنوي التغيير
تنوي انك تكسر الدنيا
والناس تستغرب ليه الطلبة بيهاجموا ادارات الكلية
لما اتحاد الطلبة يقدم مشاريع محترمه لتعديلات واصلاحات وتتقابل بكلمة واحده
لأ
ليه
اصل مش حنوقف الدراسة ونغير مواعيدها
طيب نفسي افهم هي الدراسة دي لمين
مش لينا
لا يا بني افهم دي علشان الدكاتره يعملوا امتحانات
علشان الكليات التانيه تقول شايفين الامتحانات والناس الملتزمة بالمواعيد
عامة حنفضل نهاتي كتير
مش كده
ههههههههههههه
طز

مفيش ادامنا دلوقتي غير اننا ندعى التماسك
ونقول حسبنا الله ونعم الوكيل
حسبنا الله ونعم الوكيل في اللي حرمنا من العيد
حسبنا الله ونعم الوكيل في اللي شغال بنظام تقفيل الدفاتر
حسبنا الله ونعم الوكيل في كل واحد منعنا من اننا نستمتع بلحظات شباب هو استمتع فيها وبرطع على قدر ما استطاع
حسبى الله ونعم الوكيل
------------------------
على الهامش
اتكل على الله واشتغل رقاصة ياللا

4 comments:

Love & Friendship,this is my life said...

اولا كل سنة وانت طيب يا محمد
ثانيا انت جبت المفيد حسبى الله ونعم الوكيل
هو نظام التعليم الفاشل فى مصر كلها مش فى جامعة قناة السويس بس
تعرف ان احنا كان عندنا امتحان يوم وقفة عرفة والله العظيم
لحد يوم الخميس اللى هو ليلة الوقفة كان ميعاد الامتحان زى ماهو
وبعدين اتغير
النكتة بأى عارف اتغير ليه؟؟؟؟؟
اتغير عشان الدكاترة اللى جايين من الجامعات التانية مش فاضيين والدكاترة اللى من جامعتنا مالهومش مزاج ينزلوا يوم الوقفة بغض النظر انه يوم الجمعة لان احنا العادى بتاعنا امتحان يوم الجمعة (طبيعى جدااااااا)شفت النكتة؟
ولو سألت طب والطلبة اللى بيسافروا فى اللى مش هيلاقى ولا نوع من المواصلات توديهم لاهاليهم وفى اللى بلدهم على بعد سفر يوم كامل
بكل بساطة الرد معروف
اولعوااااااا
وحسبى الله ونعم الوكيل

فوكيره said...

حسبي الله ونعم لوكيييييييل

بس احنا اتفقنا اننا مش حنسكت

وحنعمل الي اتفقنا عليه في التيرم التانى

ويا غنا يا هما

في الكليه دي

Anonymous said...

ياعيينى يا ولاد


صببعتو عليا

يلا كلنا كنا لها


ربنا يعيينكم وتنضموا لحزب ال الموظفيين المقهوورين فوق المكاتب وتحت الاسقف الحكومية المبقعه شكلا ومضمونا

بالتوفييق للجميع يارب زكل سنة وانتو طيبيين وحلويين واصحاب

علي الالفي said...

الحمد لله الذي عافاني
انا عشت في العذاب ده 7 سنين عجاف لن انساهم ما حييت
و واخدين جايزة اسود سنين في عمر اي انسان في الحياة
كل الناس لما بتتخرج بتحن لايام الجامعة الا انا
انا باهرب من اني اعدي جنبها
اقول لك على حاجة ألعن
انا من كتر ما تعبت في الكلية انا اتربى عندي احساس ان انا محتاج ارتاح و مش عايز اشتغل و لا ااقابل حد و لا اتكلم جد
حاسس بكبت مولد عندي طاقة سلبية
تصدق انا انا عمري ما بصيت على مبني الكلية
طول عمري بادخل مش طايق نفسي و باصص قداما و خلاص
بصيت ليها مرتين
الاولى اول يوم دخلت و كنت يا فرحة امي بيا مش مصدق نفسي
و تاني مرة اخر يوم استلمت فيه الشهادة
تفييييت عليها تفة كبيرة و قلت ضاعت فيكي ايامي و عمري بلا مبرر
و تلفت فيكي اعصابي
و اتحرمت من التميز
و اتحبست كل طاقاتي او مواهبي
و مش شرط المزيكا بس اللي اتحرمت منها
لا دانا اتحرمت من حاجات حلوة قوي في حياتي
يمكن اكون انا حالة صعبة او زيادة شوية
بس هو ده اللي باحس بيه فعلا
كرا ع الموضوع
و اسف ع التطويل