Monday, November 13, 2006

نادينا الاهلى ورد علينا النادي الاهلي جوه عينينا

النادي الاهلي
النادي الاهلي
او نادي القرن
افتقدت شعور الاستمتاع بالمباريات منذ وقت طويل
وخاصة بعدما بدأ مستوى الكرة يتدهور مره اخرى بعد كأس الامم الافريقية الغالية بمصر 2006
ولكن امس
مباراة النهائي
نهائي كأس الاندية الافريقية ابطال الدوري
حقق الاهلي ما اسعد الملايين
واراد الله له تحقيق الفوز
في الدقيقة 92 اي
بعد انتهاء المباراه
مرت الوقت عصيباً وانا اشاهد المباراه في بيت صديقي العزيز
casper
وكاسبر زملكاوي
اوي
الا اننا اتفقنا على مشاهدة الماتش في بيته
وبرفقتنا
zero
وخايف عليكي يا بلدي
رباعي اجتمع من اجل حب مصر وحب مشاهده الفريق المصري
النادي الاهلي
تمر المباراه بسرعة ويداهمنا الوقت
ويصفر الحكم بإلغاء 3 انفرادات بخطر محقق على نادينا المحبب الاهلي
وهي مش اوفسايد بصراحة يعني
لكن يتبدل الحال
ويقوم الاهلي بالتغييرات
في الجون
ويبدأ هجوم الاهلي شكل تاني اخيراً
ومنذ فتره طويلة لم نستمتع بماتش للأهلي في شوطة الثاني بهذه الطريقة
اخيراً عاد الاهلي لمستواه وفاق الاسد من كبوته
ونلاحظ الكرات التي تضرب دفاعات الصفاقسي من جميع الجوانب ومن المنتصف
اوفرات وركلات وهجوم اهلاوي كاسح ارهق لاعبي الصفاقسي
الى ان جاء الفرج
في الدقيقة 92 من كله عالية ليوجهها عماد (المتعب ) الى فيلافيو المتألق جدا جدا
ليوجهها فلافيو برأسه الى العملاق محمد ابو تريكة
رقم 22
في يوم 11/11
وفي استاد 7 نوفمبر (يوم ميلاد ابو تريكة ) لتهتز الشباك اثر كرة ابو تريكة الصاروخية بقدمه اليسري وهو الايمن
وترتد من الشباب من عنف الركلة
وتهتز معها قلوب المصريين
وتخرج الصيحة من فمي مجلجله الله اكبر
الله اكبر
نسينا اننا في منزل
كلنا تجمعنا حول الشاشة
بالاحضان
يقف خايف في ركن الحجره يحمد الله واري فرحته وانفعاله
اري كاسبر يضحك
ونصيح الله اكبر
احساس رائع
تماماً مثل احساسنا بأهداف مصر في بطولة افريقيا
عادت الافراح الى مصر عن طريق النادي الاهلي
جعله الله سبب لإسعاد الملايين
مبروك يا اهلي
مبروك لمصر
تحيا مصر
==========
على الهامش
كنت ولازلت ارتدي فانلة الاهلي طوال اليوم من الكلية وحتى الان الساعة الرابعة فجراً
وسألني واحد معرفوش وقالي
مهو لو كان اتغلب مكنتش لبستها
رديت عليه بدون تفكير
والله انا كنت لابس الفانلة لما اتغلبنا في اليابان
الاهلي الغلبان فاااااااااااق ورايح اليابان

3 comments:

ba7re said...

ألف مبروك لنادى القرن الفوز
و اللى ميعرفيش انا خايف اللى نوفا قال عليه
انا اللى كنت منفعل مش مصرى و لا ايه
غريبة ده ياض
المهم مبروك لكل مصر فرحتها

Love & Friendship,this is my life said...

الف مبروك لمصر كلها
زى مانت عارف انا اصلا ماليش فى الكورة بس كنت مبسوطة ان فريق مصرى اخد الكاس
ربنا يجعله سبب سعادة للجميع دايما

Anonymous said...

rawan...
انا رانيا يا محمد...الف مبروك للنادي الاهلي
انابورسعيديه اوي
وكمان اهلاويه اوي اوي
والله الاهلي فرحنا واحنا من زمان مفرحناش
وكفايه علينا مقالب المصري....