Thursday, June 05, 2008

أحمد السقا


انا حخش في لموضوع على طول
مكنتش متخيل اني ممكن اكتب عن مطرب او ممثل في مدونتي او حتى في حياتي
بس جه الوقت اللي لازم اقول على حاجات بتدور في دماغي
مع اني عارف انه كتير تمثيل بس انا ميهمنيش غير اللي بيوصلني وبس
ميهمنيش احمد السقا بدأ ازاي او عمل ايه او ناوي يعمل ايه او ليه

لكن لازم اقول ان الراجل ده في نظري وصل لمرحلة اللي وصلها عندي قبله
احمد مظهر وصلاح ذو الفقار
ومحدش يقولي اشمعنى

علشان انا حقول دلوقتي

طول عمري متربي على افكار وافلام معينه
زي صلاح الدين ورأفت الهجان ودموع في عيون وقحة بتاع جمعة الشوان والحفار والطريق الى ايلات
الى اخره

متربي على الافكار دي افكار النضال والحروب ولو حتى في السلم
افكار ان فيه عدو حيفضل عدو على طول وان فيه فكره لما الواحد يقتنع بيها يبقا مستعد يضحي بعمره علشانها والمهم ان الفكره تكون صح والكل يبصم بالعشرة علي انها صح

احمد مظهر قطز وصلاح الدين الايوبي
واحمد السقا مش حبالغ لو قولت اني حطيته في نفس المركز بالنسبة لأفكاري الشخصية هو بيعمل شخصيات بتعلق معايا وتديني نفس التأكيد على نفس الفكره اللي انا بقول عليها
وصلاح ذو الفقار في عيسي العوام وتعرفوا حتى في رأفت الهجان لما كان في المخابرات اينعم مظهرش كتير بس ليه كاريزما معينه

ال3 دول من اكثر الشخصيات اللي بحبهم على مستوى التمثيل واختيار الادوار وانا متأكد ان السقا مش حيقرأ الكلام ده
بس برضه حقوله

يا ابو حميد لما اشوفك ان شاء الله بعد محقق الكام حلم اللي عايز احققهم
ولما اقابلك في لقاء حتعمد اني احضره علشان اقولك الكلام ده
انت فنان بتنقي ادوارك صح وانت اثرت في شخصيتي عن طريق شخصياتك اللي في افلامك وكل مأحلامي كانت بتبعد كنت بشوف اني حلمي حيتحقق كل متفرج على شخية من شخصياتك الناجحة الصح اللي بتعملهم
بالرغم ان شخصياتك دي بعيده كل البعد عن مجالي اللي انا عايزه بس يكفي اني باخد دفعة معينة هي اللي انا عايزها لما كنت بتفرج على افلامك دي

----------------------------
يمكن الحالة اللي انا فيها دي حالة مؤقته نتيجة تأثر بفيلم او مشهد او اي حاجه
بس انا شايف ان الحالة دي حالة صح وشايف اني عملت شوية حاجات نتيجة للحالة دي اعتقد انها صح

وكلام في ودن كل اللي حيقرأ التدوينة دي
الكلام اللي فوق ده انا كاتبه علشاني
علشان لما اشوفه بعدين افتكر احساسي
علشان يمكن انت ياللي بتقرأ مدونتي متفهموش او متحسوش
بس هي نصيحة
دور في كل حاجه حوليك على اللي يديك دفعة للأمام أي كانت
من اي حاجه حوليك شوف فيها اللي يزقك لأدام
دفعة كبيره للامام

بس خد بالك اوعى يكون شلوت
!!!!!

5 comments:

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

ههههههه
كويس اوي انك نبهت على حاكية الشلاليت دي لحسن كترت فعلا ف بلدنا

عجباني حالة الحماس اللي ف الموضوع دي اوي يا محمد وعجبني اكتر ايمانك بتحقيق حلمك وانك بتتكلم بصيغة المتأكد ان حلمه هيتحقق

دي حاجة جميلة جداا وربنا يوفقك

والله ووصلني شعورك

إلى الأمام دايما

ومن غير شلاليت ان شاء الله
:))

اهو ده عيبه said...

عزيزى ادعوك للاشتراك فى جروب مدونى بورسعيد على الفسيبوك
http://www.facebook.com/group.php?gid=16270740901&ref=s

وارجو منك التواصل ونشر الفكرة بين من تعرفهم من مدونين بورسعيدين

تحياتى

ربع ضارب said...

معك حق يا محمد السقا ساعات بيكون ليه ادوار حلوة خصوصا لما يمثل بجد زى كده فى فيلم تيتو ويتخنى عن دور الجانيعنى الممثل علشان ينجح لازم يتعدد فى ادواره مثلا عادل امام لما كان بيغير فى ادواره كان ناجح جدا بس لما بدا يحط نفسه فى برج عالى بعد اوى عن الناس
اتمنى ليك تحقق كل احلامك يا رب واحمد السقا هو اللى يبقى عايز يقبلك مش انت
تحياتى

hamama said...

أيها الممثل القدير و الأنسان المحترم أنا عندي عليك فكرة بأنك صاحب صديقك و أنك شهم و لك عديد المواقف الجميلةو لهذا لي رجاء منك و من جميع الزملاء بأن تساعد صديقكم السيد خالد الصاوي و أن تقفوا معه في محنته حتى يكون في صحة جيدة في هذا العيد مع أبنائه يارب و بإذن الله،و كما أتمنى بأن يكون له نصيب في العلاج السريع و مساعدة كذلك من طرف وزارة الصحة التي طلما ساعدات الكثير وشكرا لك يا أحمد و رمضان كريم لكل أفرد العائلة و أتمنى لكم الصحة الجيدة يارب و الله لايضيع أجر المحسنين

Unknown said...

ياااااااالهوى !!!! ابراهيم الابيض!!! تيمور !!!!!
انت فنان بتنقي ادوارك صح وانت اثرت في شخصيتي عن طريق شخصياتك اللي في افلامك
:D :D :D
ana keda hmt el foola :D